dimarts, 22 de setembre del 2009

Comensament...




Senyoria, excel·lentíssimes autoritats, agrupació de comparses, reina de festes, dames d’honor, comparsistes, castelluts,...¡¡¡¡¡ah!!!! no, no,no, si ja no estem en festes. Perdonem vostès que no m’haja presentat hem criden Atenea i desprès d’haver passat uns dies meravellosos, cansats, però meravellosos, una ja no sap ni on te el cap.
Bo, seguirem amb les presentacions. Com ja he dit hem criden Atenea i soc d’un poblet preciós i molt festeret situat en la comarca de l’Alcoià, anomenat Castalla. Segurament molts de vosaltres l’haureu sentit nomenar per els seus meravellosos “Gaspatxos” que la meua iaia prepara per a celebrar els aconteciments especials com els Nadals o que s’arrimen festes. A mi personalment m’agrada mes l’olla de penques que fa i que li ix boníssima.
Jo visc a Benidorm i cada vegada que pujem la carretera que crussa el Maigmò, mon pare sempre diu “Turris turriá, castrus altrus almarrá”. Això vol dir que esta content perquè veu el castell que l’ha vist créixer i torna al camp on els seus avantpassats plantaren el que és ell hui a dia.
Castalla va ser fundada pels moros, per això te un castell, del segle XXI, però castell a la fi. Després vingué Jaume I i conquista la ciutat i construí la primera església de la “contornà”.
En aquell temps a Castalla predominava el treball al camp, ja que únicament hi havia un “senyoret” que posseïa totes les terres de la Foia. Per aquesta raó a Castalla en les festes patronals hi ha una comparsa dedicada a eixos que varen alçar el poble: “Els maseros”.
Segons hem conta el meu iaio, “els senyorets”, quan eren les festes del poble se’n anaven del camp a la casa de la vil·la i els camperols es muntaven unes festes al mas al mateix nivell que els senyorets.
El vertader propòsit d’aquest bloc, a part de aprovar l’assignatura jejejej, es donar a conèixer el meu poble, eixe que recomane a tot el mon visitar, preferiblement en estiu, ja que en hivern fa un fred que pela.






Así us deixe un vídeo que ha trobat a internet i que van emetre a "Canal patrimonio"
El so es perd a la meitat del vídeo, però podeu seguir veient com és el meu poble

Pròxim escrit, el castell de Castalla
Una besadeta a tots.



1 comentari:

  1. Bona entradeta Atenea, si senyor! Mira que he sentit moltes coses de Castalla, sempre clar, dit per tu, pero al menys amb aquest blog podre ajudarme a entendre un poc millor les festes, ja que com saps, son molt diferents a les del meu poble, que desgraciadament, finalitzaren fa unes hores. Enhorabona per el blog i com que el meu va sobre espectacles, ja ens posarem d'acord (me pases fotos i exes coses) per poder fer jo una entrada sobre les festes de Castalla. =)

    ResponElimina